Subject: FW: Päring pikaajalise haiguse korral töötamine
From: "Anne Kivistik" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 20 May 2025 14:31:01 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Esitasin Tervisekassale küsimuse.  Päring - pikaajalise haiguse korral
töötamine. Allpool minu küsimus tervisekassale  ja vastus Tervisekassalt.

Palun Sotsiaalministeeriumi kommentaari antud teemale: Tööandja peab
inimesele töötingimuste ajutise kergendamise perioodil maksma töötasu
vähemalt 50 % võrreldes keskmise töötasuga enne esmase haiguslehe algust.

Antud juhul tekib olukord, kus töötaja keskmine töötasu on suurem kui
kokkulepitud töötasu kuus (kuupalk).Töötaja sai esimese haiguslehe
eelneval 6 kuul ületunnitasu, listasu).

Sotsiaalministeeriumi selgitustes - Pikal haiguslehel töötamise korduma
kippuvad küsimused on selgitatud . et tööandaja maksab poole  kehtinud
töötasust enne esimest haiguslehte . All kuvatõmmis.

Minu arusaamise järgi oli  samuti seaduse muudatuse eesmärk tagada
töötajale kokkulepitud töötasu ehk kuupalk,  kus tööandja maksab 50%
kehtivast töötasust ja Tervisekassa töötasu vahe enne esimest haiguslehte.

Parimat

Anne Kivistik

Päring- pikaajalise haiguse korral töötamine

1.Palun selgitust Tervisekassa kodulehel oleva info kohta.

Allpool info annab selgituse, et alates 22.12.2024 -Tööandja peab
inimesele töötingimuste ajutise kergendamise perioodil maksma töötasu
vähemalt 50 % võrreldes keskmise töötasuga enne esmase haiguslehe algust.

( Tööandja selgitus -Keskmine töötasu sisaldab eelneval kuuel kuul
töötasuna teenitud summad. Töötasuks on igasugune tasu, mida makstakse
töötamise eest (näiteks ületunnitasu, öötöötasu, lisatasu, tulemustasu).
Ehk see viib antud selgituse puhul olukorrani, kus tööandjal tuleks
töötajale maksta rohkem kui kokkulepitud tasu,( Näit. juhul kui töötaja
tegi ületunde või sai lisatasu  esmasele haiguslehele eelnenud 6 kuu
jooksul).

Rahandusministeeriumi selgituses on koguaeg  kasutatud terminit kehtiv
töötasu.

( Tööandja maksab vähemalt 50% kehtivast, kokkulepitud töötasust).

Veel selgituseks- Töölepingus on tööandaja ja töötaja kokku leppinud , et
Töötajale makstav bruto põhitöötasu 3400 eurot alates 01.04.2024  ja
alates 01.04.2025 3485 eurot.

2.Mis summa tuleb antud näite puhul sisestada pikaajalise haiguslehe
täitmisel lahtrisse 1?

Information classification: Ramirent Standard

From: Tervisekassa Info <[email-masked]>
Sent: teisipäev, 20. mai 2025 13:48
To: Anne Kivistik <[email-masked]>
Subject: RE: Päring pikaajalise haiguse korral töötamine

Lugupeetud Anne Kivistik

Vastuseks Teie küsimusele selgitame haiguslehele töötasu märkimist
pikaajalise haiguse ajal töötamise korral.

Tervisekassa makstava ajutise töövõimetuse hüvitise arvutamise reegleid ja
alusandmeid reguleerib ravikindlustuse seadus. Me ei oska Teie kirjas
nimetatud rahandusministeeriumi selgitust kommenteerida.

Ravikindlustuse seaduse § 55 lg 9
<https://www.riigiteataja.ee/akt/112122024022?leiaKehtiv#para55>  määrab
töövabastusele eelnenud päeval kehtinud töötasu mõiste: Käesoleva seaduse
§ 51 lõike 1 punktides 3 (raseda ja emapuhkuse õigusega töötaja haiguslehe
alusel töötamine), 4 (raseda ja emapuhkuse õigusega töötaja keeldumine
haiguslehe alusel tööülesannete täitmisest) ja 41 (pikaajalise haiguslehe
ajal töötamine alates haigestumise 61.päevast või hiljem) sätestatud
kindlustusjuhtumite puhul arvutatakse haiguslehele märgitud töö- või
teenistuskohustuste täitmisest vabastuse alguspäevale eelnenud päeval
kehtinud töötasu töölepingu seaduse § 29 lõike 8 alusel kehtestatud korra
kohaselt.

 <https://www.riigiteataja.ee/akt/112072014146?leiaKehtiv#para29>
Töölepingu seaduse § 29 lõike 8 kohaselt kehtestab  Vabariigi valitsus
määrusega keskmise töötasu maksmise tingimused ja korra.

Tööandja peab haiguslehe alusel töötamise eest maksma töötasu kuus
vähemalt 50% esmase haiguslehe algusele eelnenud keskmisest töötasust.

Nõustume, et esineb olukordi, kus töötaja 6 kuu keskmine tasu on suurem
töötaja kuu brutotöötasust; samas esineb ka vastupidiseid olukordi.

Ravikindlustuse seadusega sätestatud reeglid kehtivad ühtemoodi kõikide
ettevõtete jaoks. Seega ei ole lubatud haiguslehe alusel pikaajalise
töötamise korral lehe täiendamisel märkida töötaja kuu brutotöötasu.

Pikaajalise haiguse ajal töötamine on võimalus, mitte kohustus. Kui
tööandja leiab, et ravikindlustuse seadusega reguleeritud kord ei sobi
ettevõttele, ei ole kohustust töötajaga haiguslehe ajal kohandatud
tingimustes töötamist kokku leppida.

Kui tööandja täiendab pikaajalise haiguse ajal töötamise haiguslehte ja
esmane haigusleht on alanud 22.12.2024 või hiljem, peab tööandja lehele
märkima:

*	keskmise töötasu, mis töötajal oli enne esmase haiguslehe algust
ja
*	töötajaga kokku lepitud tasu kuus kergema töö ajal, mis ei tohi
olla alla 50% töötaja keskmisest töötasust.

Lugupidamisega

TEA MATSON
Tervisekassa

T:+372 669 6630
E:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Liivalaia 36, Tallinn
    <https://www.youtube.com/channel/UC65du1Kajk0qvua45iRyquw>
<https://www.tervisekassa.ee/blogi>

Information classification: Ramirent Standard

From: Anne Kivistik <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, May 20, 2025 10:07 AM
To: Tervisekassa Info <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Subject: Päring pikaajalise haiguse korral töötamine

Jotkut tämän viestin vastaanottaneet henkilöt eivät usein saa sähköpostia
lähettäjältä [email-masked] <mailto:[email-masked]>
.  <https://aka.ms/LearnAboutSenderIdentification> Lue, miksi tämä on
tärkeää

Parimat

Anne Kivistik

+37253081476

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Ramirent Shared Services AS

Lõõtsa 8, Tallinn

11415, Estonia

Ramirent A Loxam Company
Equipment rental at your service.

 <http://www.ramirent.com/> www.ramirent.com

Information classification: Ramirent Standard